سئو یا SEO چیست و چه اهمیتی برای وبسایت دارد؟
سئو یا SEO مخفف کلمات Search Engine Optimization میباشد. سئو به معنای بهینهسازی موتور جستجو است. در دنیای پیشرفته امروزی که تقریبا همه کسب و کارها به نوعی با اینترنت سر و کار دارند، دیده شدن اهمیت بسیار زیادی دارد. به بیان ساده سئو مجموعه اقداماتی است که به شما کمک میکند تا وبسایت یا محتوایی که تولید میکنید در میان هزاران وبسایت و موارد مشابهای که روزانه ساخته میشنود، دیده شود. این اقدامات از جزئیترین موارد مانند انتخاب کلید واژه مناسب و تکرار آن در متن تا انتخاب عنوان مناسب محتوا، نوع محتوا و توضیحات و لینک سازیهای درونی تا موارد پیشرفتهتر را که به تدریج برای شما توضیح خواهیم داد، در بر میگیرد.
شاید برایتان سوال پیش بیاید که دیده شدن برای شما چه فایدهای دارد؟ در پاسخ با یک مثال ساده میتوان این موضوع را توضیح داد. تصور کنید که شما یک سایت خرید اینترنتی دارید، اگر این سایت سئوی خوبی داشته باشد، جستجوگر یا مخاطب کلید واژه مورد نظرش را که مثلا «خرید آباژور ایستاده» در یکی از موتورهای جستجو مانند گوگل وارد کرده و وبسایت شما در صفحه اول نمایش نشان داده میشود و بهتر از آن ممکن است با بهینهسازی سایت و انجام اصولی سئو رتبه بالایی گرفته و به عنوان سایت اول نشان داده شوید.
تجربه نشان داده که اغلب خریداران اینترنتی معمولا خرید خود را از یکی از سه سایتی که در صفحه اول جستجو نشان داده شده و رتبه یک تا سه هستند، انجام خواهند داد و خب چه چیز بهتر از این که سئو باعث افزایش فروش و سوددهی بالاتری برای شما شود. نه تنها در زمینه خرید اینترنتی بلکه در زمینه تولید محتوای خاص و مخاطب پسند، اگر از اصول سئو به درستی استفاده کنید باعث افزایش بازدید وبسایت شده و شما میتوانید رتبه بالاتری در موتورهای جستجو داشته باشید.
امروزه بیش از یک میلیارد وبسایت آنلاین در گوگل و سایر موتورهای جستجو برای داشتن رتبه بهتر و تبدیل شدن به رتبه یک باهم رقابت میکنند که این نشان دهنده اهمیت سئو است. اگر به دنبال دیده شدن، جذب مخاطب، فروش محصولات، معرفی خدمات یا هر کسب و کاری هستید که به نوعی با اینترنت سر و کار دارد، باید اصول سئو را یاد گرفته و سرمایه گذاری بلند مدتی روی این مورد داشته باشید. سئو به منزله نبض حیاتی کسب و کار و وبسایت شما خواهد بود و بدون آن مرگ وبسایت حتمی است.
راهنمای استفاده از آموزش سئو
در این مطلب ما سعی خواهیم کرد همه آن چه که درباره سئو نیاز دارید از اهمیت تا پیشرفتهترین مراحل آن را بگوییم. این راهنمای جامع به شما کمک خواهد کرد تا بدانید چطور کسب و کار اینترنتی خود را نجات دهید و اصلا چرا باید از سئو استفاده کنید. موضوعاتی که در این مطلب به آنها میپردازیم عبارتند از:
• اهمیت سئو
• آنالیز و درک نتایج جستجو
• تعریف موتورهای جستجو و نحوه عملکرد آنها
• استراتژی سئو و جستجوی کلید واژهها
• راهنمای استفاده از کلید واژهها
• اهمیت سئو برای مشاغل کوچک
• سئوی پیشرفته
موتورهای جستجو چگونه کار میکنند؟
شاید به نظر شما نحوه کار موتورهای جستجو بسیار عجیب و جادویی باشد که تنها با نوشتن عبارت مورد نظر خود در قسمت مشخص شده در کمتر از چند ثانیه پاسخ را دریافت کنید. در واقع موتورهای جستجو برای کمک به افزایش اطلاعات و راحتتر کردن زندگی و کار انسان طراحی شدهاند و به نوعی راهنمای شما در دنیای جادویی وب و اینترنت خواهند بود. از محبوبترین موتورهای جستجو میتوان به گوگل، بینگ و یاهو اشاره کرد. در چین هم موتور جستجو بایدو بسیار محبوب و همه گیر است. ما هر روزه بنا به نیاز خود از موتورهای جستجو استفاده میکنیم. شرکتهای طراحی کننده موتورهای جستجو امروزه دارای قدرت قابل توجهی هستند و میتوان گفت که دنیا را اداره میکنند. در واقع اگر دنیای وب و اینترنت را مانند یک کتابخانه خیلی خیلی بزرگ و بی انتها در نظر بگیرید، موتور جستجو به منزله راهنمای کتابخانهای است که با سرعت بسیار بالا میداند هر چیز کجا قرار دارد و به راحتی آن را در اختیار شما میگذارد. موتورهای جستجو میتوانند به تمام نیازهای شما پاسخ دهند و حتی گاهی زبان مخصوص خودشان را داشته باشند، برای مثال ممکن است بارها عبارت «Googling» را شنیده باشید. این عبارت یا کلمه پیش از به وجود آمدن گوگل وجود نداشته و برای هیچ کدام از موتورهای جستجو به جز گوگل استفاده نمیشود. زمانی که شما عبارت مورد نظرتان را از گوگل بپرسید و به شما جواب دهد، در حال پرسش و پاسخ با گوگل هستید و عبارت «Googling» در این زمینه استفاده میشود. ما اغلب به پاسخی که موتور جستجو میدهد اعتماد میکنیم، بدون این که به این فکر کرده باشیم که این نتایج چطور به دست آمدهاند. اما واقعا موتورهای جستجو چطور کار میکنند؟
شما X میبینید و گوگل Y
وقتی شما به دنبال یافتن موضوعی در زمینه X هستید، گوگل یا سایر موتورهای جستجو دقیقا مثل شما به وبسایتها نگاه نمیکنند. طراحان موتورهای جستجو، آنها را تا جای ممکن شبیه به رفتارهای انسانی ساختهاند و به گونهای هستند که از رفتارهای مشابه انسان تقلید کنند، اما در پایان روز گوگل، یاهو یا بینگ فقط و فقط یک موتور جستجو و نرم افزار هستند و نمیتوانند شکلی انسانی داشته باشند.
شاید شما به ظاهر زیبای یک سایت نگاه کنید که پر از تصاویر، فونتها و دکمههای زیبا اما موتورهای جستجو در پشت این ظاهر زیبا و فریبنده نگاهی به پشت صحنه و کدهای استفاده شده در این سایت را بررسی میکنند. صفحات کد نویسی شده که به عنوان سند شناخته میشوند، به چشم انسانهای عادی و کسانی که اطلاعاتی در زمینه کد نویسی ندارند، مانند زبانی ناشناخته و غریب است. اما موتورهای جستجو میتوانند از این دادهها و اسناد استفاده کنند، تا بفهمند وب سایت درباره چه چیزی صحبت میکند و ارزش ان چقدر است.
با بررسی کد، موتورهای جستجو میتوانند بین عناوین استفاده شده در متنها، تغییر فونتهای کوچک و بزرگ که باعث تمایز بخشهای مختلف میشود را درک کنند. با استفاده از این کدها مشخص خواهد شد که کدام دکمهها قابل کلیک کردن بوده یا کدام صفحات با هم مرتبط هستند. نحوه درک موتورهای جستجو مانند انسانها نیست. آنها تصاویر یا متنها را مانند انسانها نمیبینیند یا درکی از زیبایی ندارند. در عوض موتورهای جستجو میتوانند بر اساس کد نوشته شده تصویر یا متن را درک کنند.
از جستجو تا نمایش نتایج جستجو
موتورهای جستجو با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته دائم در حال بهبود و تکامل هستند، این موتورها سه وظیفه اصلی دارند، خزیدن در محتوای وبسایت (crawling)، درست کردن یک نسخه و تحلیل محتوای وبسایت (indexing) و در نهایت نمایش نتایج مناسب بر اساس محتوای ایندکس شده (Data Retrieving).
۱. خزیدن در محتوای وبسایت (crawling)
زمانی که شما عبارت مورد نظرتان را در یکی از موتورهای جستجو مینویسید تازه کار پشت صحنه آغاز میشود، شاید برایتان کمتر از ۳ ثانیه تا نمایش نتایج جستجو طول بکشد اما جالب است بدانید که پشت صحنه این نتایج بسیار شلوغ است. به صورت خودکار برای هر نشان دادن نتایج هر جستجو، موتور جستجو بیش از ۳۰ میلیارد ربات یا همان عنکبوت را برای جمع آوری اطلاعات از همه سایتها ارسال میکند. پیوندها و ارتباطات بین صفحات در وب، ربات را به سمت اطلاعات و مقصد بعدی منتقل میکند. این پروسه هرگز پایانی ندارد، نه تنها به این دلیل که روزانه وب سایتهای جدیدی ساخته شده یا محتوای وب سایتهای قبلی به روز میشود، بلکه به این دلیل که رباتها به طور مداوم در حال خزیدن در میان وب سایتها برای به روز رسانی اطلاعات، بررسی پیوندهای جدید و یافتن اطلاعات و محتوای جدید هستند. به همین دلیل است که شما با دانستن ساز و کار و عوامل موثر بر این رباتها میتوانید به راحتی آنها را به سمت وب سایت خود هدایت کنید تا شما را در نتایج جستجو نشان دهند.
۲. درست کردن یک نسخه و تحلیل محتوای وبسایت (indexing)
اما بعد از جمع شدن این اطلاعات، موتور جستجو باید چه کاری را انجام دهد؟ بعد از گذشتن از مرحله اول، کار اصلی موتور جستجو شروع خواهد شد. موتور جستجو، به دقت بر اساس الگوریتمهای تعیین شده، میلیاردها صفحه وب را در بانک اطلاعاتی خود سازماندهی میکند و مدام بر آنها نظارت دارد. این فهرست در مرکز دادههای گستردهای ذخیره خواهد شد که رباتهای موتور جستجو میتوانند به سرعت و خیلی راحت به انها دسترسی پیدا کنند و اطلاعات مربوط به سایتها را به روز رسانی کرده یا اطلاعات مورد نظر کاربر را پیدا کنند و پاسخ را به اون نشان دهند.
۳. بازیابی دادهها و نمایش نتایج مناسب بر اساس محتوای ایندکس شده (Data Retrieving)
شاید با نحوه کار وظیفه سوم موتور جستجو بیشتر آشنا هستید و درک آن برایتان ملموستر است. زمانی که یک کاربر پرسش یا عبارت مورد نظر خود را در موتور جستجو وارد میکند، موتور پایگاه داده وب سایتهای خود را بررسی کرده و لیستی از صفحات مربوط به پرسش کاربر را به او نشان میدهد. علاوه بر این موتور جستجو بر اساس الگوریتمهای مشخص شده دادهها را رتبه بندی میکند. جالب است که همه اینها در کمتر از یک ثانیه انجام میشود و به راحتی میتوانید در هرجای دنیا که باشید پاسخ هر سوال یا چیزی که نمیدانید را از یک موتور جستجو بپرسید و بعد در کمتر از یک ثانیه جادویی پاسخ جلوی شما خواهد بود.
در واقع وقتی شما به صورت آنلاین دنبال پیدا کردن چیزی هستید، گوگل یا سایر موتورهای جستجو همه وب سایتهای موجود در جهان را بررسی نمیکنند، بلکه در حال پیدا کردن اطلاعات مورد نظر شما در کتابخانه یا فهرست وب سایتهای خود هستند. در صورتی که وب سایت شما سئوی خیلی خوبی داشته باشد میتوانید مطمئن شوید که گوگل در هنگام بررسی اطلاعات و پایگاه وب سایتهای خود، وب سایت شما را به عنوان یک نتیجه خوب و مرتبط با سوال کاربر به او نشان خواهد داد.
توجه داشته باشید که:
گوگل برای پاسخ دادن به یک سوال در دو صدم ثانیه از هزار کامپیوتر به صورت همزمان استفاده میکند. هیچ کس نمیداند که موتورهای جستجو بر اساس چه الگورتیمی اقدام به رتبهبندی یا انتخاب وبسایتها و قرار دادن آنها در پایگاه داده خود میکنند یا در نهایت بر اساس چه الگوریتمی سایتها در صفحه نمایش جستجو نشان داده میشوند. در واقع گوگل و سایر موتورهای جستجو تلاش بسیار زیادی برای مخفی ماندن این الگوریتم دارند، زیرا اگر این الگوریتم جستجو آزادانه در اختیار دیگران قرار میگرفت یا افرادی غیر از کسانی که باید از موضوع باخبر باشند، درباره آن میدانستند، احتمالا وبمسترها به راحتی میتوانستند سیستم را هک کرده و طوری آن را دستکاری کنند که وبسایتهای خودشان در نتیجه جستجو رتبه اول داشته باشد. با وجود این واقعیت که کسی از الگوریتم جستجو و رتبهبندی خبر ندارد اما میتوان عوامل موثر بر این رتبهبندی را دانست. چیزی که تاثیر مستقیم روی رتبهبندی سایت شما دارد، همان سئو است.
درک رتبهبندی
بودن در صفحه اول نتایج گوگل خوب است و بودن در میان سه نتیجه اول خیلی خوب است ولی در واقع تنها یک برنده واقعی وجود دارد؛ رتبه اول گوگل. جایی که شما میتوانید ۳۰ تا ۵۰ درصد از کاربران را به خود جذب کنید. محتوای وبسایتها به صورت مداوم در حال تغییر است و این تغییرات موجب تغییر جایگاه آنها در نتایج گوگل خواهد شد. در نتیجه رسیدن به رتبه یک گوگل تنها شروع یک رقابت بزرگتر برای حفظ این جایگاه است.
گوگل بیش از ۲۰۰ پارامتر را برای رتبه بندی و تشخیص صلاحیت وب سایت شما برای قرار گیری در پایگاه دادههایش بررسی خواهد کرد. از اسکن نمایهها تا در نظر گرفتن شهرت و محبوبیت سایت یا ارزش و کیفیت محتوای قرار داده شده در سایت، همه و همه بر الگوریتم رتبه بندی گوگل تاثیر میگذارند. بنابراین جای تعجبی ندارد که وب سایتهای محبوب با آمار روزانه بازدید بالا، رتبه خیلی بهتری نسبت به سایتی بدون ترافیک و بازدید داشته باشند.
درست است که الگوریتم رتبه بندی همچنان مخفی است اما متخصصان عناصر موثر بر این رتبه بندی را در اختیار کاربران قرار دادهاند که به مجموعه این عناصر همان سئو گفته میشود. مهمترین عوامل موثر بر نتایج جستجو عبارتند از:
دامنه وبسایت یا همان Domain: منظور از دامنه وبسایت این است که آیا عبارت جستجو شده توسط کاربر در نام دامنه وبسایت قرار دارد یا خیر.
عناوین و توضیحات: آیا عبارت مورد نظر کاربر در عناوین یا توضیحات وب سایت وجود دارد؟
فرکانس کلمات کلیدی: چند بار کلمه کلیدی مورد نظر کاربر در محتوای وبسایت با ویژگی alt+text تکرار شده است؟
بهروزرسانی: وبسایت به طور مرتب هر چند وقت یکبار بهروزرسانی میشود؟
لینکدهی و ساخت نقشه سایت: این وبسایت به چند وبسایت دیگر پیوند خورده است؟ ( قرار دادن منبع نوشتهها در پایان یک محتوا میتواند تاثیر مناسبی در زمینه لینکدهی سایت شما با سایر سایتها شود)
کیفیت لینکها: سایتهایی که وبسایت اصلی به آنها پیوند خورده است، چقدر معتبر هستند، آیا بیشتر جزء سایتهای اسپم یا همان هرزنامه بوده یا سایتی حرفهای و مفید هستند؟
آمار بازدید کنندگان: چند نفر در صفحه نمایش نتایج جستجو روی وبسایت شما کلیک کرده و چه مدتی را در آن میگذرانند؟
نرخ بازدید منفی یا Bounce Rate: به بیان ساده بونس ریت یا بازدید منفی به آن معنا است که چند نفر روی وبسایت شما کلیک کرده و بلافاصله آن را ترک میکنند و در واقع برایشان بیهوده بوده، از جمله عوامل موثر بر این موضوع سرعت بارگذاری بسیار پایین و با تاخیر زیاد وبسایت است. بونس ریت بالا روی رتبه وبسایت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.
اعتبار نام برند: چند بار نام تجاری، کسب و کار یا نام سایت شما در سایر وبسایتها و اخبار و رسانه ذکر شده است؟
رسانههای اجتماعی: چند بار وبسایت یا لینکهای شما در سایر شبکههای اجتماعی مانند توییتر یا اینستاگرام باز نشر شده است؟
اینها تنها نمونههای سادهای مسائلی بود که گوگل برای رتبهبندی سایت شما مورد بررسی قرار میدهد. اما گوگل یا سایر موتورهای جستجو با استفاده از ترکیب این عوامل و موارد دیگر لیست پایگاه دادهای خود را آماده خواهند کرد که در نهایت به صورت صفحه نمایش نتایج جستجو یا همان SERP به کاربر نشان داده خواهد شد.
نظرات
نظری یافت نشد. اولین نظر را شما ثبت کنید